Smärtfri läggning.

Det går ibland lite längre än önskat mellan uppdateringarna. Nu var det en sån här gång. Förlåt för det.

Hur som helst! 
Nu vet inte jag hur det ska vara vid läggning av en snart 10 månader gammal bebis (bebis eller barn?) Och det kanske är tur att jag inte har något att jämföra med. Det enda jag vet är att min bebis förmodligen har någon sömnskruv lös.
Dagens första sovstund ter sig ganska naturligt då hon blir trött direkt efter frukost (skiiiitkul att hon vill sova direkt när en annan har vaknat till liv och INTE kan somna om igen. Och då får hon välling direkt när hon vaknar i hopp om att den frukosten ska göra henne nöjd. Det gör den inte.) och ögongnuggandet kommer som på beställning strax efter att sista skeden med gröt landat i lilla magen.

Somnar gör hon själv med lite lätta strykningar på den grötfyllda magen och hon sover i 2-2,5 timme. 

Sovningen på eftermiddagen däremot... vilken cirkus. I dryga timmen kan man ibland få hålla på. Det protesteras så i den mildare grad, dras i extremiteter, skriks, sjungs, babblas, rullas runt och det är inte ovanligt att der utdelas slag i huvudet, både på sig själv och den förälder som drar det korta läggningsstrået (oftast jag...) vilket resulterar i att läggaren  (jag) saknar hår på utvalda fläckar på mitt huvud, gråter när jag går ur sovrummet, brinner av inombords och till och med utombords ibland. Det händer faktiskt (oftast fast efter sömnlösa nätter) att jag blir arg på mitt underbara yrväder och ryter ifrån, bara för att sekunden senare våndas. Som tur är så har Olivia aldrig blivit varken rädd eller ledsen av vad som säkert är ganska snälla tillrättavisningar men det dåliga samvetet gnager ändå i en.

Just idag däremot, så har Olivia bjudit på ett riktigt solskenshumör!  Både första och andra läggningen var över på dryga 5-6 minuter. Jag vet detta i och med att min trötta kropp och hjärna hade satt ägg på kokning innan jag skulle lägga henne (nej jag vet inte varför jag gjorde så. Skitkonstigt att tro att det ska bli bra ägg eller att jag skulle vara klar tills att äggen var det). Jag som gillar kokt ägg med fast och lite lätt rinnande gula ställde äggklockan på 5,30 min. Och tro inte på tusan att när jag kom ut från sovrummet så ringde alarmet. Mycket bra Olivia! 

Och äggen blev perfekta!


Nu har inte bilden något med inlägget att göra men ska man hälsa Happy Friyay så ter det dig nog bäst att man kanske tar med sig själv på bild också. Happy Friyay! 











Kom ihåg mig?
En blogg om livet som mamma till min ljuvliga Olivia född i Juli 2015 uppblandat med tips på kläder, inredning och lite annat taget från mina egna erfarenheter som mamma. Gemensamma nämnaren för alla kategorier? Barn. Välkomna!