Vilket jävla dygn.

Allting har gått så fort så jag har inte hunnit stannat upp för reflektion. 
Vissa tankar bankar på innanför pannbenet och vill bara inte ge sig. Jag känner sån tacksamhet för de som påminner om att det gått bra.

Man vet inte varför det blev som det blev. Men något läkaren noga talade om var att det hade kunnat gå illa. (Nähä? Att andas är ju en rätt vital del)

Vi ska tillbaka om några veckor om inget händer och göra nytt ekg + nytt eeg.
Övervakningen som var i natt visade ingenting .vi fick väcka henne och suga en del slem och hon hade ett kort andningsuppehåll på dryga 10 sekunder men det trodde dom bara var en tillfällighet då barn har andningsuppehåll sådär. 

Planen är nu att först göra eeg. Visar det noll så utreder man reflux. Visar det ingenting så utgår man från att det blev ett uppehåll utan orsak, lika som syns vid plötslig spädbarnsdöd. Det sistnämnda är som en samlingssal när man inte kan förklara varför ett barn plötsligt dör. Fångas dom i rätt tid och man får igång andningen så löper barnet inte större risk än något annat barn som råkat ut för det. Enligt statistiken i alla fall.

Nu ska vi sova och återhämta oss. Det har varit ett minst sagt påfrestande dygn och livet pausar tyvärr inte tillräckligt länge kan jag tycka. Det här har tagit hårt på mig. Jag känner mig lugn och rädd på samma gång och hur det än är så vart det hela en väldigt traumatisk upplevelse. Nu ser det värre ut än vad det behöver göra med massa slangar och sladdar hit och dit men det kan också vara en nödvändig påminnelse om hur skör man som människa är. Jag ska försöka att inte bli så harig och bara försöka lunka på som vanligt men  jag kan säga er att det kommer bli en tuff uppgift.
Oliven. . Du är kung.


Angelica    •  

Ta hand om er nu. Både Olivia OCH mamman och pappan <3

Svar: det ska vi!! har varit mycket pussar och kramar nu.
Sofie Jakobsson

Martina    •  

Kan nog inte föreställa mig er rädsla💕. Vilken skräckupplevelse. Ta hand om er

Svar: det ska vi!!!
Sofie Jakobsson

Elin    •  

men hjärtat då! båda hjärtanen:*(. Jag förstår att det var en traumatisk upplevelse, blir alldeles kallsvettig bara jag tänker på det. Det värsta är ju att man har den där minnesbilden på repeat. Försök att inte tänka på det och blicka framåt, det kommer gå bra <3.

Svar: ja det var inte ett av mina "topp tre" favoritgrejer kan jag lova. fyfan den där skräcken önskar jag inte någon. tydligen så har det hänt både min lillasyster och min kusin på mammas sida varpå ena fick konstgjord andning och var millimeter från att stryka med. nu hoppas jag bara att det ska slippa hända igen. jag känner mig konstigt nog trygg med att det inte kommer hända igen. det värsta är dock upplevelsen i sig och det kommer ta tid att komma över. ❤
Sofie Jakobsson










Kom ihåg mig?
En blogg om livet som mamma till min ljuvliga Olivia född i Juli 2015 uppblandat med tips på kläder, inredning och lite annat taget från mina egna erfarenheter som mamma. Gemensamma nämnaren för alla kategorier? Barn. Välkomna!